Laxå Motorklubb

Karl-Erik Andersson och Bertil Lundberg här tillsammans med en ung Ronnie Pettersson vid Venabanan

Laxå Motorklubb som 2017 firade 70-års jubileum har på flera sätt varit ledande inom motorsporten i Sverige. Med ledare som Bertil Lundberg och Karl Erik Andersson fanns man med i ledande positioner  inom Svemo och klubben var bl.a först med en permanent go-kartbana och var ledande inom den tävlingsformen under 50-talet.

Hela började 1947 med en bilorienteringstävling,
en tävlingsform som var stor under 40 och 50-talet.
Bakgrunden var att ESAB hade etablerat sig i Laxå och med företaget kom ett antal herrar från Göteborg som kombinerade sitt bilintresse med ett teknisk kunnande.  Bertil Lundberg, Karl Erik Andersson och Erik Lundholm var en stark trio som hade en enorm betydelse för motorsporten i Laxå. När man formellt bildade Laxå Motorklubb 1948, skapade man en organisation som snabbt kund anordna motortävling på nationell nivå.

Den första Motorklubben i Laxå bildades under 20-talet men lades med under 30-talet.
1926 – A. J. S – G2 V – 799 cc

 

 

 

 


Från Lindalsbacken till Venabanan
Den 15 augusti 1948 tävlades det för första gången                                
i Lindalsbacken, en backe på den gamla grusvägen
mellan Laxå och Vretstorp. Man tävlade om att köra
uppför backen på den snabbaste tiden i två heat och i tre klasser, en klass för motorcykel, en klass mc med sidovagn.och en bilklass.
Backtävlingarna var populära långt in på 50-talet men med ökade krav på organisation och säkerhet var man
tvungen att lägga nedtävling

en.


Roadracing
Mc-sporten lockade allt fler ungdomar och under 50-talet hade  klubben en kvartett  förare som tävlade med eliten i norden. Sven Kumlin, Sune ”Masen” Eriksson och Seved Mejstedt var tre elitförare i Laxå MK under den tiden.

Sven Olof Kumlin

Sven-Olof ”Esso” Gunnarsson var nästa Laxå kille
(läs Röfors) att ta sig in bland eliten i roadracing.
Han tävlade dock i hela sin karriär för Karlskoga
Motorklubb
se mer om på länk: Sven-Olof ”Esso” Gunnarsson

 

Anders Andersson vår första och största internationella stjärna

Under 70-talet föddes en ny komet från Laxå,
Anders Andersson som i Super Bike tävlade över
hela världen och hade stora framgångar.
Invald i Wall of Fame Laxå av Örebro
Idrottshistoriska Sällskap.
se mer på länk: Anders Andersson

Länken till mera om Laxå MK och roadracing på:
Från TT-lopp till Roadracing

 

 



Rally

Med tävlingen ”Midnattssolrallyt” på 50-talet kom                   
rallysporten till klubben och har sedan dess varit och är en mycket framgångsrik tävlingsgren för klubben som årligen arrangerar bl.a Tivedsrallyt med deltagare ur Sverige eliten.

Skall kompletteras med lite om förare etc.

Länken till mera om Laxå MK och Rally på:
Rally – en framgångsrik motorsport i Laxå MK


Gokart
Sporten var ung på 50-talet då den kom till Sverige
från USA. Ledarna i Motorklubben förstod tidigt att Gokart motorsport som skulle attrahera ungdomen.
Med goda kontakter kunde man på två år bygga Sveriges första permanenta Gokartbana strax utanför Laxå.
Man sa allmänt att Gokartsporten styrdes i Sverige från Laxå. Det blev naturligt med ledare som Karl Erik Andersson och Bertil Lundberg att sporten organiserades av motorklubben. Man upprättade stadgar, tävlingsklasser och bestämmelser beträffande en gokart bana.
Sporten växte och under 60-talet byggdes det flera gokart banor runt om i Sverige

Se mer om Gokart sporten på: Gokart – den första motorsporten en egen bana
________________________________________________________

Folkrace
Med Folkrace kom hela familjer att engagera sig motorklubben. Flera familjemedlemmar kunde delta aktivt då bilarna var förhållandevis billiga. Sporten
krävde dock kunskap om bilar och motorer i
störst allmänhet. Man var själv sin egen
serviceman om man inte hade föräldrar som
kunde ställa upp.

Se mer om Folkrace sporten på:
Folkrace – en familjesport

 

Annonser